בסוף חייהם של הכלבים שלנו, לפעמים הם נאלצים להתמודד עם מחלות ומצבים כואבים ומגבילים שאין לנו אפשרות לפתור או אפילו להקל עליהם. במקרים מסוימים, המשפחה והווטרינר המטפל יגיעו ביחד להחלטה שדרך ההתמודדות הטובה ביותר עבור כולם – ובראש ובראשונה עבור הכלב עצמו – היא המתת חסד, כלומר הרדמת כלב. איך מגיעים להחלטה הקשה הזו בשלום ואיך מתבצע התהליך בעצם?

מצבים שמצדיקים הרדמת כלב 

המתת חסד היא פתרון של מוצא אחרון עבור כלבים שאיכות החיים שלהם נפגעה בצורה קשה ביותר ושאין תקווה משמעותית לשיפור במצבם. בדרך כלל מדובר בכלב מבוגר ביותר, אבל לעתים הגורם לפגיעה באיכות החיים הוא מחלה קשה או אפילו פציעה, תאונה או אירוע דריסה.

חשוב להדגיש בשלב זה שהמתת חסד תתבצע רק לאחר בדיקה רפואית מקיפה על מנת להבין מה גורם לסבלו של הכלב והאם ישנה דרך כלשהי לעזור לו. לעתים בעלים מגיעים לווטרינר עם כלב "בעייתי", למשל כזה שאיננו שולט בצרכים שלו או לא מסוגל לעמוד, ומבקשים הרדמת כלב כדי לפתור את המצב. אולם מצבים אלה בהחלט יכולים להיות פתירים – יתכן ומדובר רק בדלקת בדרכי השתן שתיעלם במהרה במתן אנטיביוטיקה, או בכאבי פרקים שניתן לטפל בהם. 

מהי פגיעה משמעותית באיכות החיים?

כאמור, כאשר שוקלים לבצע הרדמת כלב, עלינו לשאול את עצמנו האם מצבם בלתי הפיך וגם האם הוא גורע משמעותית מאיכות החיים שלהם. אבל מהי בדיוק איכות חיים עבור כלב, ואיך נדע האם היא נפגעה? ישנן כמה נקודות בסיסיות שכדאי לקחת בחשבון:

השלבים של הרדמת כלב

המתת חסד של כלב היא הליך מהיר ופשוט ומתבצעת בלי לגרום לכלב עצמו כאב פיזי או מצוקה נפשית כלל. עם זאת, מלבד ההליך עצמו מומלץ למשפחה של הכלב לאפשר לעצמם ולכלב שלהם את הזמן כדי לעכל את ההחלטה ולהגיע אליה בזמן הנכון.

מומלץ מאוד לערב בתהליך את כל בני המשפחה שאוהבים את הכלב, גם ילדים קטנים שנדמה לנו לפעמים שעדיף לגונן עליהם מפני האמת. ניתן לאפשר להם לצייר לכלב ציור פרידה אחרון, או אפילו ללוות אותו למרפאה. בני משפחה יכולים להישאר בחדר בזמן שמתבצע ההליך, או לחכות בחדר הסמוך, לפי מה שמרגיש להם נכון יותר.

ההליך עצמו כולל קודם כל מתן טשטוש לכלב, על מנת שיהיה רגוע ומנומנם. רק לאחר מכן מוזרק חומר הרדמה במינון גבוה, כך שהכלב שוקע בשינה עמוקה ושלווה.

אחרי ההליך ניתן לקבור את הכלב בעצמכם במיקום לבחירתכם, או להיעזר בשירותי קבורה או שריפה במכון הווטרינרי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *